Migréna – Príčina vzniku migrény a jej liečba

Migréna začína zmenami v mozgovom  kmeni, predpokladá sa nerovnováha chemických látok v mozgu s následným dráždením trojklaného nervu, ktorý je hlavnou dráhou bolesti. Aká je príčina vzniku migrény?

Hodnoty serotonínu počas migrenózneho záchvatu klesajú, čo vedie k vylučovaniu neuropeptidov trojklaným nervom. Neuropeptidy sa dostávajú do oblastí mozgových obalov – meningov, kde spôsobujú migrenóznu bolesť. Na vyvolaní bolesti sa tiež podieľajú aj ostatné chemické látky vyskytujúce sa v mozgu, vrátane peptidu kalcitonínového génu CGRP.

Príčina vzniku migrény

Je viacero faktorov, ktoré môžu vyvolať záchvat migrény:

• Hormonálne zmeny u žien – kolísanie hladiny estrogénu spôsobuje bolesti hlavy u mnohých žien. Ženy, ktoré majú časté bolesti hlavy, majú často migrény tesne pred, alebo počas menštruácie, kedy je pokles hladiny estrogénov najvýraznejší. U iných žien je zase sklon ku migrénam počas tehotenstva alebo v menopauze.
  • Ochucovadlá -Sladidlo aspartám, a konzervačná látka glutaman sodný (MSG), vyskytujúci sa v mnohých jedlách, môžu tiež spustiť záchvat migrény.
  • Psychická záťaž – stres v práci alebo doma je vnímaný ako príčina vzniku migrény.
  • Vonkajšie podnety – Príliš jasné a prenikavé svetlo, slnečná žiara, hlučné prostredie môže vyvolať záchvaty migrény. U niektorých ľudí môže byť migréna vyvolaná aj silným čuchovým stimulom, napríklad parfumom,riedidlom, dymom, atď.
  • Zmeny v spánkovom režime – Málo spánku, alebo naopak veľa spánku  môže u niektorých ľudí vyvolať migrénu, ako aj zmena denného rytmu v rámciposunu medzi časovými zónami pri cestovaní.
  • Fyzická aktivita– Intenzívna fyzický aktivita môže vyvolať migrénu.
  • Zmeny v okolitom prostredí -Náhla a prudká zmena počasia, ako aj zmeny barometrického tlaku môžu vyvolať migrenózny záchvat.
  • Hormonálna antikoncepciaa lieky na rozšírenie krvných ciev, ako napríklad nitroglycerín, môžu vyvolať záchvat migrény.

Rizikové faktory

• Výskyt migrény v rodine
  • Migréna môže začať v ktoromkoľvek veku, najčastejšie však začína v období puberty. Svoj vrchol dosahuje okolo 30 roku veku  a v ďalších dekádach sa postupne jej výskyt znižuje.
  • Ženy trpia migrénou trikrát častejšie ako muži. Aj keď sú bolesti hlavy v detstve častejšie u chlapcov, vekom sa tento pomer mení a od puberty sú bolesti hlavy častejšie u dievčat.

Komplikácie

Niekedy je snaha o liečbu migrény sprevádzaná nasledovnými problémami:

• Problémy zo strany zažívacieho traktu– Niektoré lieky proti bolesti, hlavne nesteroidné antireumatiká  (NSAIDs), ako ibuprofen (Brufen, Ibalgin), môžu spôsobiť bolesti brucha, žalúdočné vredy a kvácanie z nich, hlavne keď sú užívané vo veľkých dávkach po dlhú dobu.
  • Bolesti z predávkovania sa liekmi proti bolesti – Užívanie voľne predajných liekov proti bolesti viac ako 10 dní po sebe počas viac ako troch mesiacov za sebou alebo užívanie týchto liekov vo vysokých dávkach môže spôsobiť silné bolesti hlavy.
  • Serotonínový syndróm– Serotonínový syndróm je vzácna, ale potenciálne život ohrozujúca situácia, pri ktorej evidujeme vysokú hladinu serotonínu v nervovom systéme.
  • Užívanie triptánov, liekov proti migréne a antidepresív známych ako selektívne inhibítory spätného vychytávania serotonínu (SSRIs) alebo inhibítorov vychytávania serotonínu a norpeinefrínu (SNRIs) môže zvýšiť riziko serotonínového syndrómu. Tieto lieky zvyšujú hladinu serotonínu v tele a ich kombináciou sa jej úrovň môže zvýšiť na nebezpečné hodnoty.

Do skupiny triptánov patrí  sumatriptan (Imitrex) alebo zolmitriptan (Zomig). Bežne používanými  SSRIs sú sertraline (Zoloft), fluoxetine (Sarafem, Prozac)  paroxetine (Paxil). SNRIs sú dostupné ako  duloxetine (Cymbalta) and venlafaxine (Effexor XR, Venlafaxin).

U niektorých pacientov sa môžu objaviť nasledovné komplikácie:

• Chronická migréna – Ak migréna trvá viac ako 15 dní v mesiaci počas troch mesiacov, hovoríme o chronickej migréne.
  • Status migrenosus – Osoby s touto komplikáciou majú ťažký záchvat migrény trvajúci dlhšie ako 3 dni.
  • Pretrvávajúca aura – Aura zvyčajne ustúpi po prekonanom záchvate migrény. Niekedy však môže aura pretrvávať aj týždeň po záchvate. Pretrvávajúca aura má príznaky podobné ako krvácanie do mozgu, ale bez známok krvácania, alebo iného poškodenia mozgu.
  • Migrenózny infarkt mozgu – Aura trvajúca dlhšie ako hodinu môže svedčiť o nedostatočnom prekrvení mozgu a mala by byť vyšetrená.
Migréna - Príčina vzniku migrény a jej liečba
Migréna – Príčina vzniku migrény a jej liečba