Karpálny tunel – Syndróm karpálneho kanála

Syndróm karpálneho kanála (karpálny tunel) je spôsobený tlakom na prístredný nerv (n. medianus) na zápästí. Prejavuje sa bolesťami vyžarujúcimi do dlane, do I.-IV. prsta, tŕpnutím dlane až jej necitlivosťou, oslabeným úchopom.

Vyskytuje sa u ľudí pracujúcich ťažko manuálne, ale aj v administrative u tých, čo pracujú s počítačom, resp. používajú myš. Častokrát je chorobou z povolania. Stav zhoršuje obezita a niektoré endokrinologické ochorenia, ako napr. znížená činnosť štítnej žľazy (hyportyreóza).

Diagnostika sa zakladá na vyšetrení pacienta, u ktorého sa vyskytujú príznaky,ako boli popísané vyššie. Potvrdenie diagnózy je vyšetrením EMG, ktoré preukáže pri vodivostnej štúdii nervu spomalené vedenie týmto nervom a známky jeho poškodenia.

Karpálny tunel – Spôsob liečby

Podľa stupňa postihnutia v počiatočných štádiách stačí, ak si pacient upraví životný štýl a denné aktivity tak, aby striedal záťaž rúk s ich dostatočnou relaxáciou. Tiež je možné skúsiť rehabilitáciu a obstreky. V pokročilom štádiu je nutná operácia, ktorá má efekt len v čase, keď má pacient aj bolesti. V štádiu necitlivosti a tŕpnutia sa tento stav zvyčajne neupraví ani po operácii, pretože nerv je už nezvratne poškodený dlhodobým tlakom.

Karpálny tunel – Priebeh operácie

Operácia sa robí v miestnom znecitlivení. Pri nej sa pretne väz, ktorý prebieha nad nervom priečne, a ktorý spôsobuje tlak na samotný nerv.

Po operácii je nutné šetrenie ruky minimálne mesiac, a aj potom sa neodporúča ruku nadmerne zaťažovať. Na kontrolnom EMG by malo dojsť ku zlepšeniu parametrov vodivosti nervu.

Karpálny tunel - Syndróm karpálneho kanála
Karpálny tunel – Syndróm karpálneho kanála