Degeneratívne ochorenia chrbtice

Degeneratívne ochorenia chrbtice dnes predstavujú druhú najčastejšiu príčinu práceneschopnosti. Štúdie uvádzajú, že až  90% ľudí zažije aspoň raz počas života silnú bolesť chrbtice (driekovej a krčnej).

Ťažkosti pacientov sú často spôsobené kombináciou viacerých faktorov. Najčastejšie sú degeneratívne ochorenia chrbtice – platničiek, stavcov a svalových spazmov. Tieto problémy sa častokrát zhoršujú namáhavou prácou a jednostranným zaťažením.

Kedy je potrebné vyhľadať lekára?

Na neurochirurgickú konzultáciu prichádzajú najčastejšie pacienti, ktorých problémy s chrbticou pretrvávajú aj po preliečení liekmi, infúziami, po rehabilitácii, zvyčajne aj  so zmenami na magnetickej rezonancii alebo CT. Prediskutovaním ťažkostí pacienta a preštudovaním jeho nálezov z CT alebo magnetickej rezonancie,vymazať čiarku  je vo väčšine prípadov možné identifikovať hlavnú príčinu bolesti chrbtice a rozhodnúť sa pre liečebný postup.

Najčastejšie diskutované diagnózy

• Problémy s platničkami – (hernia, „vysunutá platnička, „úlomok platničky“). Jednou z príčin bolesti vyžarujúcejdo nôh je vysunutie platničky  zosvojho pôvodného miesta do miechového kanála, kde spôsobuje tlak na nervový koreň. Bolesti sú tiež pociťované v chrbtici samotnej. Bolesti v oblasti krčnej chrbtice častokrát vyžarujú do ramien, medzi lopatky alebo do záhlavia.
  • Zúženie miechového kanála v driekovej oblasti (spinálna stenóza) je stav, keď sa vplyvom degeneratívnych zmien zužuje miechový kanál, ktorý tlačí na nervové korene. Dôsledkom toho pacient pociťuje bolesť vyžarujúcu do krížov a oboch nôh. Pacienti, ktorým bola diagnostikovaná spinálna stenóza, majú častokrát problém s chôdzou na dlhšie vzdialenosti.
  • Posun stavcov v driekovej oblasti (listéza, instabilita) je charakteristická sekavou bolesťou v oblasti drieku. Tento typ nepríjemnej bolesti driekovej chrbtice sa častokrát prejavuje pri pohybe, sedení či ležaní. V týchto prípadoch možno na magnetickej rezonanciividieť posun stavcov.

Degeneratívne ochorenia chrbtice