Bolesť hlavy – Typy a príčiny

Bolesť hlavy je v súčasnostijedným z najčastejších problémov. Môže mať rôzny charakter – môže byť  pulzujúca, stláčajúca, tupá, zasahujúca len polovicu hlavy, pichavá, pálivá, elektrizujúca. Bolesť sa môže objaviť bez zjavnej príčiny, alebo môže súvisieť s fyzickými aktivitami. Môže mať rýchly, akútny nástup, alebo môže byť chronická, teda trvalá, s občasnými obdobiami zvýšenej intenzity bolesti. Niekedy môže byť spojená s pocitom nevoľnosti alebo zvracaním, čo je typické hlavne pre migrénu.

Bolesť hlavy – TYPY :

1. Primárna bolesť hlavy prichádza bez zjavnej príčiny. Patrí  tu tenzná bolesť hlavy (zo stresu), migréna a cluster headache. Najčastejšie sa stretávame práve s týmto typom bolesti, ktorý možno zmierniť liekmi dostupných v lekárni aj bez receptu (napr. Panadol, Ibuprofen).
  2. Sekundárna alebo druhotná bolesť hlavy sú tie bolesti, kde existuje presná príčina, ktorá bolesť vyvolala. Patria sem bolesti po úraze hlavy, pri zápaloch dutín a pri iných infekčných ochoreniach ako chrípka, meningitída, pri poruche zraku s nedostatočnou korekciou okuliarmi, pri problémoch so zubami a s krčnou chrbticou. Sekundárne bolesti hlavy môžu byť tiež vyvolané nadmerným požitím alkoholu a pri dehydratácii. Novou kategóriou je „ bolesť hlavy z nadmerného užívania liekov proti bolesti “. Prejavuje sa tak, že po častom užívaní liekov proti bolesti sa objaví pretrvávajúca bolesť hlavy, ktorá sa zmierni len na krátke obdobie po užití lieku proti bolesti, a potom sa jej intenzita zase zosilní.
  3. Treťou skupinou sú tzv. neuralgie hlavových nervov, teda bolesti vyvolané poškodením alebo dráždením niektorého hlavového nervu. Najčastejšou bolesťou v tejto skupine je neuralgia trojklaného nervu, alebo trigeminálna neuralgia, ktorá sa prejavuje ako bolesť vyžarujúca do polovice tváre po vyvolávajúcom podnete (chladné a veterné počasie, čistenie zubov alebo jedenie).
Úrazy hlavy a chrbtice Liečba a prevencia

Kedy treba vyhladať zdravotnú starostlivosť?

Zdravotnú starostlivosť treba určite vyhľadať v prípade, že bolesť hlavy je spojená s horúčkou, pocitom stuhnutosti v šiji, slabosťou alebo zmenou citlivosti v polovici tela, zmenou zraku, zvracaním alebo zmenou správania.