Bolesť chrbtice – Ako utlmiť nepríjemnú bolesť?

Najčastejšou príčinou nepríjemnej bolesti chrbtice je zlá životospráva, málo pohybu, nesprávne držanie tela vyplývajúce zo sedavého zamestnania a stres. Bolesť chrbtice však môže byt sprievodným javom ochorení iných orgánov alebo systémov, napríklad srdca, obličiek, dýchacích a tráviacich orgánov, močových ciest a gynekologických ochorení.

Ako utlmiť nepríjemnú bolesť chrbtice?

V prvom rade je nutné konať tak, aby ste si ešte viac nepoškodili. Ak sa bolesti z driekovej oblastí nešíria do dolnej končatiny, stačí dodržať kľudový režim, ľahnúť si na niekoľko dní do vyhovujúcej polohy.

Je vhodné užiť:

  • bežné analgetiká,
  • lokálne náplaste
  • zotrvať v teple.

Ak ťažkosti neprestávajú, treba vyhľadať odbornú pomoc. Ak sú prejavy intenzívnejšie, bolesti vyžarujú do končatiny, končatina oslabla alebo došlo k poruche citlivosti, je nutné vyhľadať lekára. Bez dôkladného vyšetrenia sa neodporúča manipulačná liečba!

Dodržiavaním nasledujúcich rád sa v každom prípade budete cítiť fyzicky lepšie, aj keď nie je zaručené, že Vás bolesti chrbtice obídu úplne.
  • Pohyb: dostatok správneho pohybu posilňuje svalstvo, ktoré je oporou kostiam a väzom, čím napomáha k správnemu držaniu tela. Pohyb tiež prispieva ku relaxácii a uvoľneniu jednak napätých svalov, a jednak psychiky uvoľňovaním tzv. hormónov šťastia.
  • Obezita: každé kilo navyše je ako plecniak, ktorý pacient nosí na chrbte a chronicky tak zaťažuje chrbticu už aj tak dosť zaťaženú nesprávnym životným štýlom.
  • Sedenie: je polohou v ktorej človek v niektorých zamestnaniach trávi väčšinu pracovného času. Ideálne je sedenie s vystretými chrbtom, kolená ohnuté do 90 stupňov, monitor pred očami, aby nebolo nutné mať hlavu v predklone. Ideálne sú výškovo nastaviteľné stoly aj stoličky.
  • Spánok: dôležitá je jeho dĺžka aj kvalita. Najvhodnejšie je späť na kvalitnom matraci, nie veľmi mäkkom, na správnom vankúši, každý si musí nájsť ten svoj.
  • Nosenie bremien: ideálne rozložiť náklad na obe strany, na chrbte, dvíhanie bremien s rovným chrbtom.

Kedy treba vyhladať zdravotnú starostlivosť?

Po návšteve lekára je zvyčajne doporučená správna pohybová aktivita. S tou je dôležité začať pod odborným dohľadom, na ambulantnej rehabilitácii alebo s lektorom, ktorý individuálne prispôsobí riadený, postupný cvičebný program- čím predchádzame zhoršeniu zdravotného stavu. Vhodné sú techniky, ktorými sa cielene uvoľnia bolestivé miesta. Dôležité je posilnenie brušných svalov  pozor, nie “sklápačkami”!).

Veľmi radi s vami skonzultujeme Vaše problémy.  Na ktorúkoľvek z ambulancií Endo-Clinic sa môžte objednať ihneď.

neurochirurg kosice
neurolog kosice
fyzioterapeut kosice